Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2011

Ἀλλοίωση τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν μέσω νέων προγραμμάτων σπουδῶν


τοῦ Ἰωάννη Τάτση, Θεολόγου
Δόθηκαν στὴ δημοσιότητα ἀπὸ τὸ Ὑπουργεῖο Παιδείας τὰ νέα Προγράμματα Σπουδῶν ποὺ θὰ ἐφαρμοστοῦν πιλοτικὰ σὲ 21 Νηπιαγωγεῖα, 96 Δημοτικὰ καὶ 68 Γυμνάσια ὅλης της χώρας. Τὰ νέα προγράμματα ποὺ ἀφοροῦν στὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν ἀποτελοῦν μία πραγματικὰ ἀρνητικότατη ἔκπληξη γιὰ ὅσους διδάσκουμε τὸ μάθημα στὰ σχολεῖα καὶ παρακολουθοῦμε ἀπὸ κοντὰ τὶς ἐξελίξεις γύρω ἀπὸ τὸ χαρακτήρα τοῦ μαθήματος. Στὰ προγράμματα αὐτὰ ἐνσωματώνονται ὅλες οἱ νεωτεριστικὲς ἀπόψεις ὁμάδας Θεολόγων ποὺ τὰ τελευταία χρόνια σχεδιάζει τὴν ἀλλαγὴ τοῦ περιεχομένου τοῦ μαθήματος μὲ ἀποβολὴ τοῦ καθαρὰ ὀρθόδοξου χριστιανικοῦ χαρακτήρα του καὶ τὸ «ἄνοιγμά» του στὶς ἄλλες ὁμολογίες καὶ θρησκεῖες. Ἀκόμη χειρότερα, τὸ μάθημα ὅπως περιγράφεται στὰ νέα προγράμματα μοιάζει μᾶλλον μὲ κοινωνιολογία τῆς θρησκείας, ἐξετάζει τὰ ἐξωτερικὰ στοιχεῖα τῶν θρησκειῶν, προσεγγίζει μόνο τὸ φλοιὸ καὶ ἀδιαφορεῖ γιὰ τὴν οὐσία καὶ τὸ περιεχόμενο τῆς χριστιανικῆς πίστης...

Ἀναλυτικὴ κριτικὴ στὸ περιεχόμενο τῶν προγραμμάτων αὐτῶν θὰ χρειαζόταν πολὺ χῶρο, κάτι ποὺ ξεπερνᾶ τὸ σκοπὸ αὐτοῦ του ἄρθρου. Εἶναι πάντως χαρακτηριστικὸ ὅτι ἀπὸ τὸ πρόγραμμα σπουδῶν γιὰ τὰ Θρησκευτικά του Γυμνασίου ἀπουσιάζει ἡ σὲ βάθος μελέτη τῆς Παλαιᾶς καὶ Καινῆς Διαθήκης γιὰ τὶς ὁποῖες μέχρι σήμερα ἀφιερώνεται ἡ ὕλη τῆς Α΄ καὶ Β΄ τάξης τοῦ Γυμνασίου. Ἀντὶ αὐτῶν εἰσάγεται ἡ ἐξέταση «σύγχρονων» θεμάτων. Ἔτσι γιὰ παράδειγμα οἱ μαθητὲς τῆς Β΄ Γυμνασίου θὰ μελετοῦν ἑνότητες ὅπως “Ἐμεῖς καὶ οἱ «ἄλλοι» (4 δίωρα)” ἢ “Διάσπαση καὶ ἀντιπαλότητα στὶς θρησκεῖες (5 δίωρα)”. Λόγω μάλιστα τῆς ριζικῆς ἀλλαγῆς τοῦ περιεχομένου τοῦ μαθήματος τὰ μέχρι σήμερα διδασκόμενα βιβλία Θρησκευτικῶν δὲν μποροῦν νὰ...

 ἐξυπηρετήσουν τὶς ἀνάγκες τοῦ νέου προγράμματος σπουδῶν καί, παρόλο ποὺ ἡ οἰκονομικὴ κρίση δὲν ἐπέτρεψε τὴν συγγραφὴ νέων βιβλίων, προτείνεται ἡ χρησιμοποίηση ἑνοτήτων ἀπὸ διάφορα διδακτικὰ ἐγχειρίδια Γυμνασίου καὶ Λυκείου ἢ καὶ ἡ χρήση ἄλλων πηγῶν συναφῶν πρὸς τὴ νέα προβληματική του μαθήματος. Μὲ ἁπλούστερα λόγια, στὰ σχολεῖα ποὺ φέτος πιλοτικὰ θὰ ἐφαρμόσουν τὰ νέα προγράμματα σπουδῶν, δὲν θὰ διδαχθοῦν τὰ βιβλία Θρησκευτικῶν ποὺ διδάσκουμε ὅλοι στὰ σχολεῖα μας ἀλλὰ μία ὕλη ποὺ βρίσκεται διάσπαρτη σὲ διάφορα ἐγχειρίδια καὶ ἐξυπηρετεῖ λίγο ἢ περισσότερο τὸ νέο προσανατολισμὸ τοῦ μαθήματος.

Τὰ πράγματα εἶναι πολὺ σοβαρὰ καὶ θὰ γίνουν ἀκόμη σοβαρότερα ἂν τελικὰ τὸ νέο πρόγραμμα σπουδῶν γιὰ τὰ Θρησκευτικὰ ἐπεκταθεῖ σὲ ὅλα τὰ σχολεῖα τῆς χώρας ἤ, κάποια στιγμή, γίνει ἡ συγγραφὴ νέων βιβλίων ποὺ θὰ ἀκολουθοῦν τὸ πρόγραμμα αὐτό. Θὰ πρόκειται γιὰ τὸ τέλος τῆς ὀρθόδοξης χριστιανικῆς παιδείας τῶν μαθητῶν τῆς Ἑλλάδος καὶ τὴν πλήρη μετατροπὴ τοῦ μαθήματος σὲ ἕνα ἄοσμο θρησκειολογικὸ – κοινωνιολογικὸ μάθημα, ἐργαλεῖο στὸ ἐργοστάσιο παραγωγῆς πολιτῶν μὲ πανθρησκειακῆ νεοεποχίτικη συνείδηση. Ἕνα τέτοιο μάθημα Θρησκευτικῶν δὲν θὰ διδάσκει τὴ χριστιανικὴ ὀρθόδοξη πίστη, δὲν θὰ κατηχεῖ τοὺς ὀρθόδοξους μαθητὲς στὴν πίστη τῶν Πατέρων μας ἀλλά, μὲ πρωτοβουλία ψευτοθεολόγων ποὺ αὐτοανακηρύχτηκαν πολέμιοι τοῦ κατηχητικοῦ μαθήματος, θὰ ὁδηγεῖ σὲ ἀλλοίωση τῆς ὀρθόδοξης συνείδησης τῶν μαθητῶν.

Ἀναμένουμε τὴν ἀντίδραση τῶν καθηγητῶν τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν, τῆς Πανελλήνιας Ἕνωσης Θεολόγων, τῶν Θεολόγων τῶν σχολείων ἀλλὰ καὶ τῆς Διοικοῦσας Ἐκκλησίας μπροστὰ στὴν ἀπροκάλυπτη ἀλλοίωση τοῦ θρησκευτικοῦ μαθήματος ποὺ ἐπιχειρεῖται καὶ γιὰ τὴν ὁποία εὐθύνονται ὄχι χριστιανομάχοι πολιτικοὶ ἀλλὰ νεωτεριστὲς θεολόγοι, μὲ πρωτεργάτες τοὺς θεολόγους τοῦ ΚΑΙΡΟΥ ποὺ συμμετεῖχαν ἐνεργὰ στὴ σύνταξη τῶν προγραμμάτων αὐτῶν ἀλλὰ καὶ τὸν Σύμβουλο Θεολόγων τοῦ Παιδαγωγικοῦ Ἰνστιτούτου, ἀφοῦ ὅπως ἀναφέρεται ἤδη στὴν πρώτη σελίδα τῶν προγραμμάτων «τὸ ἔργο ἔχει παραχθεῖ μὲ εὐθύνη τοῦ Παιδαγωγικοῦ Ἰνστιτούτου». Εἶναι καιρὸς νὰ σταθοῦμε ὅλοι ἀπέναντι στὶς εὐθύνες μας γιὰ τὴ χριστιανικὴ παιδεία τῶν παιδιῶν μας καὶ νὰ ξεκαθαρίσουμε τὴ στάση μας ἀπέναντι σὲ πρόσωπα, συνεργάτες καὶ φίλους.

Καὶ κάτι τελευταῖο. Στὶς μέρες μας ποὺ ἡ οἰκονομικὴ κρίση βαθαίνει συνεχῶς, κάποιοι Θεολόγοι συνεχίζουν νὰ δρέπουν τοὺς πλούσιους καρποὺς τῶν εὐρωπαϊκῶν προγραμμάτων (ΕΣΠΑ) γιὰ τὴ μεγάλη τους προσφορὰ στὴν ἀλλοίωση τῆς χριστιανικῆς παιδείας τῶν νέων μας. Ὡς γνωστὸν οἱ «χρημάτων ἐρασταὶ» ἐκτελοῦν ἔργο προδοσίας.
http://thriskeftika.blogspot.com/